Alla inlägg under juni 2014

Av Birgitta, Cicci och Lena - 11 juni 2014 19:41

Tack så hjärtligt mycket för alla fina blommor och presenter.
Tack alla härliga barn och föräldrar för den här terminen. Den har gått fort och varit väldigt rolig. Barnen i fyran är verkligen ett toppengäng! Sjyssta kompisar och duktiga skolelever. Jag kommer att sakna alla under lovet men kommer trösta mig med glass ;-)
Jag önskar alla ett vilsamt lov och så ses vi i augusti igen.
/Cicci

Av Birgitta, Cicci och Lena - 10 juni 2014 22:02

Idag var det klassens dag och vi åkte till Tekniska museet. Det var en intensiv och rolig dag. Vi hann gå på utställningen Sport, titta på Cino 4 och gå på visningen Energispelet. Mellan det hann vi äta lunch och mellis i de vackra gröna omgivningarna runt museet. Härlig dag med härligt väder! Här kommer massor av bilder från dagen.

/Cicci

   

         

             

 

Av Birgitta, Cicci och Lena - 5 juni 2014 21:33

Idag tycker jag att klassen fick uppleva något väldigt häftigt. Jag vet inte hur mycket ni där hemma kan och vet om trollsländor och deras livscykel. De flesta vet att trollsländor har ett ganska kort liv och endast lever ett par dagar. Många vet dock inte att de innan de kläcks levt som nymf på sjöbotten i ungefär tre år. Sedan kryper de upp på ett blad i närheten där de kläcks. Efter att de kläckts sitter de stilla bredvid sitt nymfskal och torkar. Först måste benen torka och sen torkar den vingarna. Så flyger den ostadigt iväg och letar efter partner, parar sig, lägger ägg - och dör.

Vid militärbron i Farstanäset visade det sig när vi gick förbi att det fanns många tomma skal efter trollsländor. Vi tittade på dem och tog med oss några. Så plötsligt får vi syn på både en trollslända som precis har krypit ur sitt skal och en trollslända som sitter och torkar sina vingar. Den exalterade NO-läraren fotar massor och tycker vi upplever något väldigt speciellt. Jag vet dock inte om det är jätteovanligt att få se en trollsländekläckning. Men jag tror det! Jag tror de är få förunnat att få se detta och jag tror det är ännu färre trollsländor som får en rungande applåd när de flyger sin första tur :-)

Här kommer lite bilder och en videosnutt på trollsländan som torkar sina vingar.

/Cicci 

     


 

Av Birgitta, Cicci och Lena - 4 juni 2014 14:37

När vi var i skogen hittade vi (på) nya arter runt i Farstanäset. Här nedan kan ni läsa alla fina artbeskrivningar och om ni åker ut till skogen kanske ni även kan finna något exemplar och se hur de ser ut i verkliga livet.
/Cicci

Presentation


Välkommen till årskurs 4 på Friskolan Hästens!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jag fick en inblick i hur pedagogerna jobbar kring mitt barn i skolan.
 Håller med.
 Håller delvis med.
 Håller med lite.
 Håller inte alls med

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards