Alla inlägg under januari 2015

Av Birgitta, Cicci och Lena - 29 januari 2015 16:18

Vi lär oss om ljus på fysiken i femman just nu. Fokus på mellanstadiet är hur ljuset breder ut sig och hur skuggors form och storlek förklaras. I onsdags tittade vi på några ljusfilmer, vi läste i fysikboken och vi gjorde skuggbilder. Kan ni se vem som är vem?

/Cicci

 

Av Birgitta, Cicci och Lena - 27 januari 2015 13:34

I fyran på biologin/kemin har vi pratat om fotosyntesen och hur den funkar. Målet i biologi är att kunna diskutera och förstå vad fotosyntesen gör och varför den är viktig för människor och djur. I kemin är målet att kunna resonera om fotosyntesen som en kemisk process - att solen omvandlar koldioxid och vatten (med hjälp av klorofyllet) till stärkelse och syre. Vi har målat bilder som beskriver hur det funkar. De blev väldigt bra!

/Cicci

     

Av Birgitta, Cicci och Lena - 27 januari 2015 12:24

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriandes och 27 januari är den internationella minnesdagen av förintelsen.


Vi tog oss därför tid på SO:n att informera, reflektera och diskutera det ofattbara som ändå hände under nazitysklands stryre. Känslosamt och viktigt. Det får aldrig ske igen. 


Tänkte länka till en serie som kommer från "Forum för levande historia". De arbetar för demokrati och alla människors lika värde genom att ta lärdomar från historien. Serien heter "Sofia Z-4515" och riktar sig till barn i mellanstadiet där en romsk kvinna berättar sin historia. Jag nämnde den på lektionen men vi han inte titta på den. Om man vill kan men läsa den själv. Refektera gärna tillsammans med någon vuxen, både hemma och i skolan. 


Idag känner jag mig extra tacksam över att vara här, i Sverige, i den här tiden. Med mina rättigheter, mitt hem, min familj, mitt arbete och mina elever och kollegor. Att vara mätt. Att inte vara rädd. Att ha en stark kropp. Hur känner ni?


-Lisette


http://www.levandehistoria.se/material/seriealbumet-sofia-z-4515

Av Birgitta, Cicci och Lena - 23 januari 2015 06:20

Nu tränar vi för fullt på klockans hel- och halvtimmar. " What's the time? " " It is one o'clock" It's half past seven" .

Av Birgitta, Cicci och Lena - 22 januari 2015 13:42

Vi gjorde ett VÖL- schema = V står för vet, Ö står för önskar veta och L för lärt mig. Vi skrev alltså upp VAD vi redan vet om medeltiden och sedan VAD vi önskar veta och kunna när nu ska jobba med denna tidsperiod på historielektionerna. I slutet kommer vi att kolla VAD vi sedan kan. Lovar.....era elever kan mycket!!!!

Av Birgitta, Cicci och Lena - 20 januari 2015 14:50

I femman har vi startat upp NO-undervisningen med några små teman. Det blir kort tema ljud, sedan går vi vidare till ljus och slutar med olika krafter innan sportlovet. Se Lpp på hemsidan. Vi läste och påmindes om hur ljud uppstår och sprider sig. Sedan var uppgiften att i grupp ljudisolera en burk så att det inte hördes när jag ringde till telefonen som låg inne i burken. Efter några smärre incidenter med nedan namngiven 70-talist och mobiltelefoni lyckades uppringningarna. Dock var inte burkarna ljudisolerade särskilt bra. Hur kommer det sig?! Nästa pass kommer vi arbeta vidare med ljud och eleverna kommer få chans att förbättra sina isoleringar för att se om det går att få tyst på mobilerna.


/Cicci  

(de har jackor på sig för klassrummet var iskallt. Samma 70-talist som hade problem med mobiltelefonin har nu lärt sig hur man ställer in värmen i rummet ;-))           

Av Birgitta, Cicci och Lena - 16 januari 2015 14:49

Hej!
Här kommer bilder från textilslöjden.
Eleverna broderar korsstygn och syr mössor och väskor på symaskin. Eller
så träningssyr de för att lära känna symaskinen.

Trevlig helg!
Lina

Presentation


Välkommen till årskurs 4 på Friskolan Hästens!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jag fick en inblick i hur pedagogerna jobbar kring mitt barn i skolan.
 Håller med.
 Håller delvis med.
 Håller med lite.
 Håller inte alls med

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards