Direktlänk till inlägg 12 november 2013
I Kemins arbetsstätt och metoder står att läsa att alla elever i årskurs 4-6 ska får arbeta med några metoder att dela upp lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar. Vi har tidigare pratat och undersökt vad en lösning är och vad en blandninga är. I fredags blev så uppdraget att separera (=dela upp) fyra olika lösningar/blandningar. Eleverna fick uppdraget: Dela följande lösningar eller blandningar så de ligger separat igen.
1. Salt och vatten
2. Hel vitpeppar och hel svartpeppar
3. Kanel och vatten
4. Sand och salt
Som förälder kan ni fundera hur ni skulle göra för att dela upp sakerna. Sedan kan ni kan prata med era barn om vad deras grupp hade för förslag på lösning och hur de gick till väga för att dela upp lösningarns/blandningarna. Till sin hjälp hade de en sil, kaffefilter, fingrar, luft och vatten.
Diskussionerna gick vitt och brett. Det var en rolig lektion. Ni barn får också kommentera vad ni tyckte var lätt eller klurigt och hur det gick för er.
/Cicci
Medeltidsarbetet fortsätter och rummet sjuder av aktivitet. Måste bli färdiga, måste skriva om sin del. På f-cafet får ni läsa... ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 | 6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 | 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 |
|||
25 | 26 |
27 |
28 | 29 |
30 |
||||
|