Direktlänk till inlägg 12 november 2013
Nu har vi börjat med geometri i matematiken. Målen med arbetsområdet är att eleven ska känna igen och konstruera kvadrater, rektanglar, trianglar,cirklar och olika månghörningar. De ska även kunna beskriva olika geometriska figurers egenskaper, mäta längder i mm, cm, dm och m. De ska också kunna rita en sträcka med en given längd. Eleven ska förstå begreppet omkrets och kunna beräkna omkretsen av tvådimensionella figurer. I problemlösning ska eleven kunna använda sig av strategier och samtal om beräkningar med grundläggande begrepp och symboler.
Nedan ser ni två exempel på bilder ur boken. Till dessa finns problem där eleven ska räkna ut omkretsen på olika sätt. Som ni ser kan det vara lite klurigt att se hur långa alla sidor är eftersom det bara står på vissa ställen hur långa de är. Sedan får man klura ut hur långa de andra sidorna då måste vara.
/Cicci
Medeltidsarbetet fortsätter och rummet sjuder av aktivitet. Måste bli färdiga, måste skriva om sin del. På f-cafet får ni läsa... ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 | 6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 | 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 |
|||
25 | 26 |
27 |
28 | 29 |
30 |
||||
|