Alla inlägg under november 2013

Av Birgitta, Cicci och Lena - 18 november 2013 15:05

Under biologilektionerna har eleverna tränat på att söka information i olika källor. Det har väl mest blivit källan biologibok, men någonstans ska man börja. Vi hade tillgång till dator och internet också men det var svårare med informationen där. Den information vi sökte var om de olika naturtyperna odlingslandskap, savann och stäpp. Nu ligger ett bildspel om just det ute. Målet vi jobbar mot är att kunna något om människans påverkan på naturen och göra kopplingar till organismers liv och ekologiska samband. Vi hade många bra diskussioner och de flesta kunde mycket.
/Cicci

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av Birgitta, Cicci och Lena - 18 november 2013 09:26

Varför låter man som "Alvin och gänget" när man andas in helium?

Helium är en ädelgas som finns i luft och frågan kom upp under bildspelet. Jag har lovat att kolla upp varför gasen gör rösten lustig, men det kanske är nån som vet?

Av Birgitta, Cicci och Lena - 18 november 2013 09:22

Den roligaste egenskapen "att luft sprider ämnen och dofter" kom inte med på förra inlägget. Men vi alla har jämnt att luften sprider dofter av olika slag...

Av Birgitta, Cicci och Lena - 18 november 2013 09:08

På kemin har vi börjat arbeta med luftens sammansättning och egenskaper. Eleverna ska kunna föra resonemang om luften och relatera till fotosynyes och förbränning. Här är foton på bildspelet som vi tittade på och diskuterade. Barnen har verkligen bra koll på luften sen förra gången vi arbetade med det i tvåan. Så undrar ni något om vad bildspelet innebär så kan era barn svara. (Det är bra repetition att berätta för er om sammansättning och egenskaper också).Vi fortsätter på fredag med att testa luftmotstånd och se om vi kan förändra fallhastighet.
/Cicci

[Bild]

Av Birgitta, Cicci och Lena - 12 november 2013 12:15

Nu har vi börjat med geometri i matematiken. Målen med arbetsområdet är att eleven ska känna igen och konstruera kvadrater, rektanglar, trianglar,cirklar och olika månghörningar. De ska även kunna beskriva olika geometriska figurers egenskaper, mäta längder i mm, cm, dm och m. De ska också kunna rita en sträcka med en given längd. Eleven ska förstå begreppet omkrets och kunna beräkna omkretsen av tvådimensionella figurer. I problemlösning ska eleven kunna använda sig av strategier och samtal om beräkningar med grundläggande begrepp och symboler. 

 

Nedan ser ni två exempel på bilder ur boken. Till dessa finns problem där eleven ska räkna ut omkretsen på olika sätt. Som ni ser kan det vara lite klurigt att se hur långa alla sidor är eftersom det bara står på vissa ställen hur långa de är. Sedan får man klura ut hur långa de andra sidorna då måste vara.

/Cicci

Av Birgitta, Cicci och Lena - 12 november 2013 11:24

I Kemins arbetsstätt och metoder står att läsa att alla elever i årskurs 4-6 ska får arbeta med några metoder att dela upp lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar. Vi har tidigare pratat och undersökt vad en lösning är och vad en blandninga är. I fredags blev så uppdraget att separera (=dela upp) fyra olika lösningar/blandningar. Eleverna fick uppdraget: Dela följande lösningar eller blandningar så de ligger separat igen.

1. Salt och vatten 

2. Hel vitpeppar och hel svartpeppar

3. Kanel och vatten 

4. Sand och salt


Som förälder kan ni fundera hur ni skulle göra för att dela upp sakerna. Sedan kan ni kan prata med era barn om vad deras grupp hade för förslag på lösning och hur de gick till väga för att dela upp lösningarns/blandningarna. Till sin hjälp hade de en sil, kaffefilter, fingrar, luft och vatten.

Diskussionerna gick vitt och brett. Det var en rolig lektion. Ni barn får också kommentera vad ni tyckte var lätt eller klurigt och hur det gick för er.

/Cicci



Av Birgitta, Cicci och Lena - 5 november 2013 11:01

Här ser ni lite bilder från slöjdlektionen. Eleverna broderar korsstygn utifrån egen ritning. De kommer senare att finnas på utställning borta hos fyrorna.

/Lina

Presentation


Välkommen till årskurs 4 på Friskolan Hästens!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jag fick en inblick i hur pedagogerna jobbar kring mitt barn i skolan.
 Håller med.
 Håller delvis med.
 Håller med lite.
 Håller inte alls med

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards